دکتر سعید کریمی اقدم؛ دکتر پلونچوک وانپت
چکیده
با توجه به پیشینه ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی ...
بیشتر
با توجه به پیشینه ی نسبتاً کوتاه آموزش زبان انگلیسی در نروژ، مطالعۀ ماهیت، حیطه، هویت دانشگاهی، تعریف، موقعیت وعلت وجودی این رشته ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مقالۀ حاضر در پی پاسخگویی به پرسشی ساده و در عین حال بنیادین در زمینۀ آموزش زبان انگلیسی است: آیا رشتۀ آموزش زبان انگلیسی ماهیتاً رشتۀ دانشگاهی مستقلی است و یا رشتۀ دانشگاهی وابسته؟ استدلال ما این است که چنانچه آموزش زبان انگلیسی به دنبال تثبیت موقعیت خود به عنوان رشته ای مستقل و زایا است، لازم است به سه موضوع مرتبط بپردازد: اولاً، آموزش زبان انگلیسی باید مرزهای دانشی وقلمرو رشته ای خود را از سایر رشته های همجوار تغذیه کننده آن، مشخص نماید. ثانیاً، باید اصول هستی شناختی، بنیان های معرفت شناختی وابزارهای روش شناختی مورد استفاده در آموزش زبان انگلیسی که آن را از سایر رشته های مرتبط متمایز میسازد، به روشنی تبیین و تشریح گردند. ثالثاً، آموزش زبان انگلیسی باید قادر باشد با تمسک جستن به سرمایه ی فکری و یافته های علمی دیگر رشته ها، دانش جدید نظری و عملی منحصر به خود را تولید نماید. در این مقاله لزوم توجه بیش از پیش به تبیین و نظریه پردازی در زمینه ی آموزش زبان انگلیسی مورد تأکید قرار میگیرد.